Alex de Klerk Arbeidsmarktconsultancy
  • home
  • Uw Arbeidsmarktconditie
  • Workshops & Trainingen
    • Training Effectieve vacatureteksten
    • Workshop Arbeidsmarktconditie
  • Arbeidsmarktconditie Scan
  • Nieuws
  • Projecten
  • Contact
  • Alex de Klerk Arbeidsmarktconsultancy
    • Interim management
    • Advies
    • Contact
    • Wie is?

Waarom ”googelen” recruiters en HR hun kandidaten?

1/12/2013

0 Reacties

 
Foto
Onlangs was ik aanwezig bij een bijeenkomst met werkzoekenden bij UWV. De gastheer begon over de mogelijkheden die social media bieden bij het vinden van werk. “Maar”, aldus de UWV-medewerker: “pas op met je carnavalsfoto’s op Facebook”. Is dit wel een goed advies?


 
Laten we eerlijk wezen, iedereen die met de selectie van kandidaten bezig is, googelt wel eens een of meerdere namen. Ik doe het regelmatig. Meestal ontstaat er dan een beeld. Soms letterlijk, want wie met mijn naam googelt ziet meteen een aantal foto’s: ik blijk in Nederland drie naamgenoten te hebben. Je komt bij kandidaten inderdaad ook social media profielen tegen, uitslagen van sportwedstrijden, twitterberichten, forumberichten etc. etc.
In feite is deze korte internetontmoeting een soort speeddaten, waar het UWV overigens wel een groot fan van is. Je krijgt een korte persoonlijke indruk van een kandidaat. Die kan positief of negatief uitpakken natuurlijk maar daar heb je enige invloed op. Een dergelijke korte ontmoeting geeft natuurlijk geen
volledig beeld, maar kan wel doorslaggevend zijn bij de selectie uit een aantal gelijkwaardige kandidaten.
Zo heb ik ooit een kandidaat voor een commerciële functie in Brabant juist wel uitgenodigd vanwege een foto als lid van de lokale Raad van Elf. En ook wel eens iemand niet uitgenodigd vanwege een lidmaatschap van een erg orthodoxe religieuze stroming. Zoals in mijn vorige blog al zei, bij de selectie uit
gelijkgeschikte kandidaten kunnen dit soort zaken een rol spelen of net van doorslaggevende betekenis zijn. Zonder overigens dit als echte selectiecriteria te willen betitelen. Het is slechts een oppervlakkige persoonlijke indruk.
Recruiters en HR kunnen zeker geholpen zijn met een dergelijke korte internetontmoeting. Mits ze natuurlijk zo professioneel zijn om in ieder geval de juiste persoon te googelen en te beseffen welke eigen persoonlijke voorkeuren hierbij naar boven komen. 
Kandidaten kunnen hier slim gebruik van maken en hun persoonlijke indruk inkleuren en beïnvloeden. Ook bij een speeddate of sollicitatiegesprek zorg je dat je goed verzorgd en gekleed bent en begin je ook niet over al te persoonlijke zaken. 
Geen indruk achterlaten is volgens mij zowel bij een speeddate als bij een “internetontmoeting” altijd nog erger dan enigszins laten zien wie bent.


0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Foto

    .

      Wilt u onze maandelijkse Nieuwsbrief ontvangen?

    Indienen

    Archieven

    Maart 2016
    November 2015
    September 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013

Op deze vacature reageren
.© Alle inhoud van deze pagina's is eigendom van Alex de Klerk  Arbeidsmarktconsultancy