Alex de Klerk Arbeidsmarktconsultancy
  • home
  • Uw Arbeidsmarktconditie
  • Workshops & Trainingen
    • Training Effectieve vacatureteksten
    • Workshop Arbeidsmarktconditie
  • Arbeidsmarktconditie Scan
  • Nieuws
  • Projecten
  • Contact
  • Alex de Klerk Arbeidsmarktconsultancy
    • Interim management
    • Advies
    • Contact
    • Wie is?

Hoe verkoopt u als recruiter die baan?

2/11/2015

0 Reacties

 
Foto
Zo stilletjes aan moet u het beginnen te merken. Minder reacties op uw vacatures? Meer selectievere baanwisselaars?  De arbeidsmarkt is aan het veranderen. De grote vraag is: verandert u mee?
Recruitment is een mooi vak. Voor wie het goed doet is het ook meer dan een aantal standaard handelingen en trucjes. Per vacature verschilt de doelgroep en de markt van potentiële kandidaten. Recruiters moeten dus ook per vacature hun strategie en gedrag kunnen aanpassen.  De goede recruiters kunnen dit, de slechtere zullen dit moeten leren.

Van inkoop naar Verkoop
Recruitment leek de laatste jaren wel een inkoopproces te worden. Waarbij uit vele aanbieders de juiste leverancier gekozen moest worden. Strenge  procedure-eisen en “knock-out”-criteria bepalen de wervingsteksten.  Voor steeds meer vacatures zal het echter de kandidaat gaan worden die de keuze maakt waar deze wel of niet op zal gaan reageren.  Dat betekent niet alleen dat de vacature duidelijk en aantrekkelijk moet worden gepresenteerd. De kandidaat moet ook uitgenodigd of zelfs verleid worden om te reageren: die baan wil ik!

C`est  le ton qui faite la musique
“In ons restaurant dient u een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht te bestellen.  Alleen netjes geklede bezoekers worden toegelaten en u moet contant betalen”.

Zou u bij dit restaurant naar binnen gaan  als u op zoek bent naar een leuk restaurant?

Veel eisen en voorkeuren worden op een soortgelijke  wijze geformuleerd in vacatureteksten. Vooral bedoeld om de verkeerde kandidaten af te schrikken, in plaats van de juiste uit te nodigen. Met het formuleren van eisen is niets mis. Maar als u dat nou eens op een vriendelijke en uitnodigende manier doet?

U zoekt een persoon en geen auto
Vacatureteksten worden niet gelezen maar snel gescand:  Wat houdt de functie in, wat vragen ze en wat bieden ze?  Hele lappen tekst over de organisatie voegen dus weinig toe. Hele rijen specificaties en eisen zijn handig als u een nieuwe bestelwagen zoekt, maar voor vinden de juiste persoon het kunt zich het beste beperken tot de essentie. En vergeet u dan vooral ook niet te vermelden wat de baan en de organisatie de kandidaat te bieden heeft want dat onderscheid u  als het goed is.

Recruitment is een vak, wat helaas niet elke recruiter ook goed beheerst. Het verbeteren van uw recruitment kan uw toekomstig succes in de arbeidsmarkt sterk verbeteren.

0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Foto

    .

      Wilt u onze maandelijkse Nieuwsbrief ontvangen?

    Indienen

    Archieven

    Maart 2016
    November 2015
    September 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013

Op deze vacature reageren
.© Alle inhoud van deze pagina's is eigendom van Alex de Klerk  Arbeidsmarktconsultancy